… Perheemme kuopus innostui kesällä klovneista ja siitä lähtien erilaiset pellet sekä klovnihahmot aina Nasse Sedästä Pelle Hermanniin ja Jokeria unohtamatta ovat olleet hänen erityisenä mielenkiinnon kohteenaan. On hankittu klovnitarvikkeita, katsottu lukemattomia aihepiirin youtubevideoita sekä kuusivuotiaan innolla harjoitettu klovneriaa kaikin mahdollisin keinoin.

Viime viikonloppuna kaupungissamme vieraili sirkus. Kuopus oli bongannut aiheeseen liittyvät kadunvarsimainokset ajallaan ja varmistanut ajoissa itselleen ja muulle perheelle pääsyn esitykseen. Niinpä tulin käyneeksi sirkuksessa pitkästä aikaa. Viimeksi kävin sirkuksessa 8 vuotta sitten Moskovassa, jossa klovneriaa voi opiskella yliopistossa pääaineena.

Tähän väliin vanha tarina:

Reilusti keski-iän paremmalla puolella oleva mies oli pitkään kärsinyt oireista, joita tänä päivänä löydämme mm. keskivaikean ja vaikean masennuksen otsikoiden alta. Mies oli sattumoisin saapunut kaupunkiin, jossa vastaanottoa piti kuuluisa vanha psykiatri. Jokin sai miehen hakeutumaan tämän kuuluisan psykiatrin puheille ja niinpä hän vastaanotolla tilitti, kuinka hän koki tyhjyyden tunnetta, elämän tarkoituksettomuutta, mitättömyyttä sekä lukuisia muita vaikean masennuksen oireita. Lääkäri kuunteli tarkkaan, jonka jälkeen hän katsoi miestä tovin, tutki muistiinpanojaan ja lausui miehelle:
“Kaikki se, mistä kärsit tällä hetkellä kertoo siitä, että syystä tai toisesta olet masentunut. Minä voin alkaa hoitaa masennustasi nykyaikaisten hoitosuositusten mukaan, jolloin tulisimme kokeilleeksi lääkehoitoa, jonka jälkeen voisimme pohtia myös terapeuttisen keskusteluhoidon lisäämistä. Vaan silti, haluaisin suositella Sinulle ensiksi verrattain yksinkertaista hoitomuotoa. Kun kuuntelin tarinaasi, mieleeni tuli, että olet ajautunut elämässäsi tilaan, jossa kaikki ilo näyttäisi olevan siitä kadonnut. Joskus ihminen vain kaipaa elämäänsä iloa, mutta ei enää tiedä mistä sitä voisi löytää. Minä en usko sattumiin, mutta silti sattumalta juuri tällä hetkellä kaupungissamme vierailee sirkus, jossa esiintyy maailmankuulu klovni Raquín, ehkä olet kuullut hänestä. Hän on nimittäin niin hauska, että kykenee saamaan kenet tahansa nauramaan. Ehdottaisin siksi, että kävisit katsomassa hänen esitystään. Olen aivan varma, että häntä katsomalla löydät elämästäsi kadonneen ilon uudelleen. Ja jos niin käy, voi olla, ettet muuta tarvitsekaan.”
Keski-iän paremmalla puolella oleva apaattinen mies katsoi lääkäriä syvälle silmiin ja jopa niiden taakse. Ikäistään vanhemmalta näyttäneen miehen silmät alkoivat kyynelehtiä ja lopulta mies itki valtoimenaan – kuin vailla lohtua oleva vain voi, mutta vain hetken. Itkun loputtua mies ryhdistäytyi ja sanoin lääkärille:
“Siinä tapauksessa, minulla ei taida olla mitään toivoa. Sillä minä tulin luoksenne tohtori, koska sirkuksemme sattui olemaan juuri nyt kaupungissanne – ja niin, katsokaas minähän sattumoisin olen juurikin tämä mainitsemanne maailmankuulu klovni Raquín.”

Klovnien funktiot
Tajusin

äsken uudella tavalla kokemuksellisesti, että sirkuksessa klovnilla on paljon tärkeämpi rooli, kuin voisi kuvitella. Väitän, että sirkusesityksen onnistuminen on täysin riippuvainen klovneistaan ja että klovnit ovat yleisökokemuksen näkökulmasta katsoen koko sirkuksen tärkeimmät esiintyjät. Pragmaattisesti katsottuna on ensinnäkin täysin klovnien ansiota syntyykö yleisön ja maneesin välille yhteyttä vai ei. Klovnerian keinoin on mainittua yhteyttä mahdollista esityksen edetessä myös tarvittaessa säädellä. Lisäksi klovneria tarjoaa yleisölle ainutlaatuisia, mutta usein myös välttämättömiä tarjoumia purkaa muiden esitysten – paikoin hyvin jännittävien ja henkeäsalpaavien esitysten – aiheuttamia fyysisiä kehollisia jännitystiloja, mahdollistaakseen yleisölle jälleen keskittymisen seuraaviin esityksiin. Klovnien esityksillä sidotaan lisäksi muita esityksiä yhteen ja rakennetaan tarinaa, jonka kaari alkaa usein ennen varsinaisen esityksen alkua ja parhaassa tapauksessa kantaa läpi ja yli koko ohjelman. Klovneria mahdollistaa myös maneesin lavasteiden valmistelun. Kaiken kaikkiaan on helppo ymmärtää, että juurikin klovnit ovat sirkuksessa myös ajallisesti eniten lavalla.

Keitä ovat klovnit
Klovnien historiasta löytyy paljon mielenkiintoista. Klovneja on eri arkkityyppejä, minkä lisäksi klovnerialle löytyy kulttuurillisesti pitkät perinteet sirkuksen ulkopuoleltakin. Maailmanhistorian kuuluisin klovni hahmo lienee edelleen Charlie Chaplinin kulkuri klovni, joka on erään klovni arkkityypin variaatio. Käytännössä parhaimmiksi klovneiksi ovat päätyneet pitkän linjan sirkustaiteilijat, jotka eivät enää ikänsä tai muun rajoituksen vuoksi olisi enää selviytyneet alkuperäisessä tehtävässään. Nämä entiset etulinjan sirkustaiteilijat eivät ole myöskään löytäneet muuta mielekästä vaihtoehtoa elämässään kuin jatkaa sirkuksessa. Klovniksi ryhtyminen on näin mahdollistanut heille uran jatkumisen sirkus yhteisössä, vaikka se samalla on merkinnyt luopumista esim. menestyneen akrobaatin, muusikon, jonglöörin tms. fyysisesti vaativasta urasta. Klovnina jatkaminen paradoksaalisesti tarjoaa samalla jatko mahdollisuuden, mutta se myös pakottaa klovnit päivittäin kohtaamaan kaiken sen, josta he joutuvat luopumaan.Parhaat klovnit ovat kyenneet kuitenkin hyödyntämään juuri tämän vuosien kokemuksensa ja osaamisensa esiintyvinä sirkustaitelijoina. Tämä lienee yksi syy siihen, miksi klovnit ovat usein iältään verrattain vanhempia kuin muut sirkuksen esiintyjät. Sellaiset klovnit, jotka olisivat aloittaneet uransa esiintyvinä klovneina on kuitenkin äärimmäisen vähän, ja heistä kuuluisiksi ja kansainvälisesti arvostetuiksi klovneiksi ei ole päätynyt juuri kukaan.

Masentuneen klovnin syndrooma
Klovnina menestyminen edellyttää jatkuvaa yhteyttä omaan sisäiseen lapseen, sekä sen ja superegon jatkuvaa uskallusta juurikin pienenä lapsena heittäytyä aktiiviseen vuorovaikutukseen yleisön kanssa. Klovnina on tarjottava yleisölle mahdollisuus turvallisesti ja ilman häpeää kohdata oma keskeneräisyys. Juuri tämä tekijä on olennainen, kun klovni rakentaa esityksen aikaista yhteyden tunnetta yleisön ja maneesin välille. Yleisön tulee kyetä samaistua klovneihin, mutta niin ettei häpeä yliaktivoidu. Tämä on pidemmän päälle psykologisesti klovnille hyvin raskasta. Samalla se, mikä klovneriassa on klovnille kaikkein palkitsevinta, ainutkertaisuus ja dialogisuus kulloisenkin yleisön kanssa, on samalla myös se, mikä tekee klovneriasta koko sirkuksen kaikista esityslajeista psykologisesti vaativimman. On helppo ymmärtää, että juuri klovnit jos ketkä ovat kaikista maailman esiintyjistä suurimmassa riskissä sairastua masennukseen ja monenlaisiin muihin psyykkisiin sairauksiin sekä päihderiippuvuuksiin ja muihin riippuvuussairauksiin. Myös klovnien työ- ja elämänvaiheiden neurobiologisia prosesseja tutkimalla on helppo ymmärtää, miksi klovnit, jos ketkä ovat riskissä masentua – ja miksi usein myös niin käy. Klovnin masennus – pitkittyneen ja komplisoituneen kriisiprosessin seurausta

Perheemme kuopus innostui kesällä klovneista ja siitä lähtien erilaiset pellet sekä klovnihahmot aina Nasse Sedästä Pelle Hermanniin ja Jokeria unohtamatta ovat olleet hänen erityisenä mielenkiinnon kohteenaan. On hankittu klovnitarvikkeita, katsottu lukemattomia aihepiirin youtubevideoita sekä kuusivuotiaan innolla harjoitettu klovneriaa kaikin mahdollisin keinoin.

Viime viikonloppuna kaupungissamme vieraili sirkus. Kuopus oli bongannut aiheeseen liittyvät kadunvarsimainokset ajallaan ja varmistanut ajoissa itselleen ja muulle perheelle pääsyn esitykseen. Niinpä tulin käyneeksi sirkuksessa pitkästä aikaa. Viimeksi kävin sirkuksessa 8 vuotta sitten Moskovassa, jossa klovneriaa voi opiskella yliopistossa pääaineena.

Tähän väliin vanha tarina:

Reilusti keski-iän paremmalla puolella oleva mies oli pitkään kärsinyt oireista, joita tänä päivänä löydämme mm. keskivaikean ja vaikean masennuksen otsikoiden alta. Mies oli sattumoisin saapunut kaupunkiin, jossa vastaanottoa piti kuuluisa vanha psykiatri. Jokin sai miehen hakeutumaan tämän kuuluisan psykiatrin puheille ja niinpä hän vastaanotolla tilitti, kuinka hän koki tyhjyyden tunnetta, elämän tarkoituksettomuutta, mitättömyyttä sekä lukuisia muita vaikean masennuksen oireita. Lääkäri kuunteli tarkkaan, jonka jälkeen hän katsoi miestä tovin, tutki muistiinpanojaan ja lausui miehelle:
“Kaikki se, mistä kärsit tällä hetkellä kertoo siitä, että syystä tai toisesta olet masentunut. Minä voin alkaa hoitaa masennustasi nykyaikaisten hoitosuositusten mukaan, jolloin tulisimme kokeilleeksi lääkehoitoa, jonka jälkeen voisimme pohtia myös terapeuttisen keskusteluhoidon lisäämistä. Vaan silti, haluaisin suositella Sinulle ensiksi verrattain yksinkertaista hoitomuotoa. Kun kuuntelin tarinaasi, mieleeni tuli, että olet ajautunut elämässäsi tilaan, jossa kaikki ilo näyttäisi olevan siitä kadonnut. Joskus ihminen vain kaipaa elämäänsä iloa, mutta ei enää tiedä mistä sitä voisi löytää. Minä en usko sattumiin, mutta silti sattumalta juuri tällä hetkellä kaupungissamme vierailee sirkus, jossa esiintyy maailmankuulu klovni Raquín, ehkä olet kuullut hänestä. Hän on nimittäin niin hauska, että kykenee saamaan kenet tahansa nauramaan. Ehdottaisin siksi, että kävisit katsomassa hänen esitystään. Olen aivan varma, että häntä katsomalla löydät elämästäsi kadonneen ilon uudelleen. Ja jos niin käy, voi olla, ettet muuta tarvitsekaan.”
Keski-iän paremmalla puolella oleva apaattinen mies katsoi lääkäriä syvälle silmiin ja jopa niiden taakse. Ikäistään vanhemmalta näyttäneen miehen silmät alkoivat kyynelehtiä ja lopulta mies itki valtoimenaan – kuin vailla lohtua oleva vain voi, mutta vain hetken. Itkun loputtua mies ryhdistäytyi ja sanoin lääkärille:
“Siinä tapauksessa, minulla ei taida olla mitään toivoa. Sillä minä tulin luoksenne tohtori, koska sirkuksemme sattui olemaan juuri nyt kaupungissanne – ja niin, katsokaas minähän sattumoisin olen juurikin tämä mainitsemanne maailmankuulu klovni Raquín.”

Klovnien funktiot
Tajusin äsken uudella tavalla kokemuksellisesti, että sirkuksessa klovnilla on paljon tärkeämpi rooli, kuin voisi kuvitella. Väitän, että sirkusesityksen onnistuminen on täysin riippuvainen klovneistaan ja että klovnit ovat yleisökokemuksen näkökulmasta katsoen koko sirkuksen tärkeimmät esiintyjät. Pragmaattisesti katsottuna on ensinnäkin täysin klovnien ansiota syntyykö yleisön ja maneesin välille yhteyttä vai ei. Klovnerian keinoin on mainittua yhteyttä mahdollista esityksen edetessä myös tarvittaessa säädellä. Lisäksi klovneria tarjoaa yleisölle ainutlaatuisia, mutta usein myös välttämättömiä tarjoumia purkaa muiden esitysten – paikoin hyvin jännittävien ja henkeäsalpaavien esitysten – aiheuttamia fyysisiä kehollisia jännitystiloja, mahdollistaakseen yleisölle jälleen keskittymisen seuraaviin esityksiin. Klovnien esityksillä sidotaan lisäksi muita esityksiä yhteen ja rakennetaan tarinaa, jonka kaari alkaa usein ennen varsinaisen esityksen alkua ja parhaassa tapauksessa kantaa läpi ja yli koko ohjelman. Klovneria mahdollistaa myös maneesin lavasteiden valmistelun. Kaiken kaikkiaan on helppo ymmärtää, että juurikin klovnit ovat sirkuksessa myös ajallisesti eniten lavalla.

Keitä ovat klovnit
Klovnien historiasta löytyy paljon mielenkiintoista. Klovneja on eri arkkityyppejä, minkä lisäksi klovnerialle löytyy kulttuurillisesti pitkät perinteet sirkuksen ulkopuoleltakin. Maailmanhistorian kuuluisin klovni hahmo lienee edelleen Charlie Chaplinin kulkuri klovni, joka on erään klovni arkkityypin variaatio. Käytännössä parhaimmiksi klovneiksi ovat päätyneet pitkän linjan sirkustaiteilijat, jotka eivät enää ikänsä tai muun rajoituksen vuoksi olisi enää selviytyneet alkuperäisessä tehtävässään. Nämä entiset etulinjan sirkustaiteilijat eivät ole myöskään löytäneet muuta mielekästä vaihtoehtoa elämässään kuin jatkaa sirkuksessa. Klovniksi ryhtyminen on näin mahdollistanut heille uran jatkumisen sirkus yhteisössä, vaikka se samalla on merkinnyt luopumista esim. menestyneen akrobaatin, muusikon, jonglöörin tms. fyysisesti vaativasta urasta. Klovnina jatkaminen paradoksaalisesti tarjoaa samalla jatko mahdollisuuden, mutta se myös pakottaa klovnit päivittäin kohtaamaan kaiken sen, josta he joutuvat luopumaan.Parhaat klovnit ovat kyenneet kuitenkin hyödyntämään juuri tämän vuosien kokemuksensa ja osaamisensa esiintyvinä sirkustaitelijoina. Tämä lienee yksi syy siihen, miksi klovnit ovat usein iältään verrattain vanhempia kuin muut sirkuksen esiintyjät. Sellaiset klovnit, jotka olisivat aloittaneet uransa esiintyvinä klovneina on kuitenkin äärimmäisen vähän, ja heistä kuuluisiksi ja kansainvälisesti arvostetuiksi klovneiksi ei ole päätynyt juuri kukaan.

Masentuneen klovnin syndrooma
Klovnina menestyminen edellyttää jatkuvaa yhteyttä omaan sisäiseen lapseen, sekä sen ja superegon jatkuvaa uskallusta juurikin pienenä lapsena heittäytyä aktiiviseen vuorovaikutukseen yleisön kanssa. Klovnina on tarjottava yleisölle mahdollisuus turvallisesti ja ilman häpeää kohdata oma keskeneräisyys. Juuri tämä tekijä on olennainen, kun klovni rakentaa esityksen aikaista yhteyden tunnetta yleisön ja maneesin välille. Yleisön tulee kyetä samaistua klovneihin, mutta niin ettei häpeä yliaktivoidu. Tämä on pidemmän päälle psykologisesti klovnille hyvin raskasta. Samalla se, mikä klovneriassa on klovnille kaikkein palkitsevinta, ainutkertaisuus ja dialogisuus kulloisenkin yleisön kanssa, on samalla myös se, mikä tekee klovneriasta koko sirkuksen kaikista esityslajeista psykologisesti vaativimman. On helppo ymmärtää, että juuri klovnit jos ketkä ovat kaikista maailman esiintyjistä suurimmassa riskissä sairastua masennukseen ja monenlaisiin muihin psyykkisiin sairauksiin sekä päihderiippuvuuksiin ja muihin riippuvuussairauksiin. Myös klovnien työ- ja elämänvaiheiden neurobiologisia prosesseja tutkimalla on helppo ymmärtää, miksi klovnit, jos ketkä ovat riskissä masentua – ja miksi usein myös niin käy.