Huh hellettä – kuumuuden psykologiaa


Eritoten ikäihmisten tulisi omistaa vähintäänkin tuuletin helteiden varalle…

Huh helletta – kuumuuden psykologiaa

Suomen Psykologinen Instituutti – Raul Soisalo  

Kun helleaalto on käynyt tukalaksi pohjoisen kansalle, voi olla mielenkiintoista vilkaista psykologian tutkimuksia siitä, miten helle vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja mielialoihimme. Vaikka moni kertookin nauttivansa ja olevansa onnellisempi kesän helteistä, alan tutkimusnäyttö on toista mieltä: Kesähelteiden jatkuessa ihmiset ovat paljon äkäisempiä ja väkivaltainen käyttäytyminen lisääntyy lämpötilan kohotessa.  

Ei liene yllättävää, että tätäkin aihepiiriä on psykologiassa ja sen lähitieteissä tutkittu: Miten sää – ja erityisesti kuuma sää – tässä tapauksessa – voi vaikuttaa mielialaan. Lisääkö helle ihmisen taipumusta väkivaltaan? Onko meillä enemmän vai vähemmän energiaa korkeissa kosteusprosenteissa? Entäpä miten käy masennus- ja ahdistuneisuusoireiden?  .

Helleaaltoja on aina silloin tällöin jossakin päin maailmaa. Mitä kauempana ihminen asuu päiväntasaajalta, sitä vähemmän kokemusta hänellä on helteestä. Niinpä kesäinen 32 C  päivä Kanariansaarilla ei ole lainkaan niin erikoinen juttu kuin Helsingissä.

Ohessa on joitakin alan tutkimustuloksia:

  • Pitkään jatkuva kuuma keli näyttäisi liittyvän väkivaltaisempaan käyttäytymiseen ja aggressiivisuuteen
  • Mikäli hellejakso oikein pitkittyy, niin aggressiivisuuden lisääntyminen kääntyy lopulta laskuun.
  • Helleaalto saattaa lisätä huumeiden ja alkoholin väärinkäyttöä
  • Ahdistuneisuus näyttäisi vähenevän lämpötilan nousun myötä
  • Masennus ja alentunut mieliala sen sijaan yleensä lisääntyy hellelukemien kestäessä pitempään
  • Korkeat kosteusprosentit – jotka usein seuraavat helleaaltoa – heikentävät keskittymiskykyä
  • Korkean kosteuden myötä havaitaan myös lisääntynyttä väsymystä (todennäköisesti liittyen huonoon unen laatuun)
  • Korkea kosteus aiheuttanee myös energisyyden ja toimintakyvyn laskua, minkä lisäksi se heikentää reaktionopeutta ja itsesuojeluvaistoa
  • (Pearsonin korrelaatiokerrointa mukaillen:) Jos menee saunaan, odottaa siellä olevan ehkä 60-80 C asteen verran kuumaa. Mikäli menee yleensä ilmastoituun toimistoon ja siellä sattuisi olemaan 40 astetta, saattaisi tämä tuntua suhteessa jopa kuumemmalta. Mikäli kohtaa vastaavan lämpötilan saunassa, tuntuisi sauna silloin viileältä.

Mikäli korkeisiin lämpötiloihin liittyy korkea kosteusprosentti, koituu siitä ihmisille useimmiten univaikeuksia. Vähentynyt unen määrä tai laadultaan heikentynyt uni useiden peräkkäisten päivien aikana aiheuttaa ymmärrettävästi kaikenlaisia ​​ongelmia elämässä – keskittymiskyky heikkenee, energiatasot laskevat, ihminen on alttiimpi useille somaattisille sairauksille, minkä lisäksi useimman mieliala laskee, jopa masennuksen asteelle.

Erityisesti vanhusten kohdalla ongelmat voivat nopeasti kärjistyä:

Korkeampi ikä lisää lämpöhalvauksen ja monen muun ongelman riskiä. Vanhan ihmisen elimistö sisältää paljon vähemmän vettä kuin nuorempi. Vanhemmat aivot eivät myöskään tunne lämpötilan muutoksia yhtä herkästi, eivätkä he myöskään välttämättä tunnista helposti janon tunnetta / juomisen tarvetta.  

Helleaalto voi aiheuttaa lihaskramppeja, alhaista verenpainetta, pulssin kiihtymistä sekä yleistä pahoinvointia. Helleaallon aikana kannattaa erityisesti riskiryhmiin kuuluvien huolehtia siitä, että juomavettä on aina saatavilla ja sitä myös juodaan, olisi pääsy ilmastoituun tilaan tai vähimmillään mahdollisuus tuulettimen käyttöön. Lisäksi kehoa voi jäähdytellä viileän veden avulla.

Myös ihmisen käyttämä lääkitys voi osaltaan vaikuttaa kielteisesti kehosi kykyyn selviytyä korkeammista lämpötiloista:

Lääkkeet, joita monet vanhemmat ihmiset käyttävät voivat myös altistaa heidät sietämään kuumuutta huonommin. Näitä lääkkeitä ovat mm. diureetit, jotka lisäävät nesteen poistoa – jolloin on vielä tärkeämpää juoda runsaasti vettä.

Jotkut huumeet voivat häiritä hikoilua ja nostaa kehon lämpötilaa, mukaan lukien lääkkeet, joita käytetään unettomuuteen, pahoinvointiin, eturauhasen ongelmiin, sekä vaikkapa Parkinsonin tautiin. Näistä lääkkeistä moni aiheuttaa sivuvaikutuksena ”suun kuivumista”, jolloin jälleen apua saa riittävästä nesteytyksestä.

Mitä voi tehdä helleaallon rasittaessa?

Ohessa on yllä esitetyn pohjalta yksinkertaisia ideoita mitä tehdä helleaallon jatkuessa

  • Minimoi ulkona viettämäsi aika kuumissa lämpötiloissa. Lykkää tuonnemmaksi kaikki sellaiset kuumassa ulkoilmassa olemista vaativat askareet ja asiat, jotka voivat odottaa viileämpiä kelejä.
  • Muista sopiva vaatetus, helteessä kevyttä ja vähän, mutta jos on pakko olla auringossa, ihoa on syytä suojata myös asianmukaisella vaatetuksella
  • Jos sinulla ei ole ilmastointia, etsi lähistöltä ystäviä, joilla on. Voit myös viettää aikaa ilmastoiduissa julkisissa tiloissa, kuten kauppakeskuksissa tai kirjastossa, museoissa tai paikallisessa ostoskeskuksessa tai vastaavissa paikoissa, jotka ovat ilmastoituja.
  • Jos ei ole ilmastointilaitetta, minimoi sisäilman lämpötila pitämällä kaihtimet tai verhot suljettuina, varsinkin aurinkoon päin olevat ikkunat.
  • Mikäli kodin varustaminen ilmastointilaitteella ei tule kyseeseen, voit hankkia vähintään yksi tai kaksi tuuletinta.
  • Ja muista todellakin helteessä juoda paljon vettä. Jos tavallisesti käytät 2 tai 3 lasillista vettä päivässä, yritä saada 8 tai 12 lasillista uppoamaan. Riittävä nesteytys on helteessä kenties tärkein asia.
  • Keskustele lääkärisi kanssa lääkityksestäsi, mikäli se voi lisätä kuivumisen riskiä.
  • Tutkaile lähempänä päiväntasaajaa asuvien ihmisten elämäntapaa, ja harkitse  keskipäivän siestaa tai nokosia päivän kuumimpaan aikaan.
  • Vältä suuria elämänmuutoksia helleaallon aikana, varsinkin emotionaalisesti tai muutoin kuormittavia.  
  • Jos tunnet huimausta, pahoinvointia tai muutoin outoa oloa, soita lääkäriin tai hätänumeroon 112 viipymättä.
  • Muista hengittää oikein. Tyypillisimpään helteen hengitysvirheeseen auttaa hengityksen rauhoittaminen ja uloshenhgityksen hidastaminen ja pitkittäminen suhteessa sisäänhengitykseen.
  • Kokeile hymyilemisen mahtia – eritoten silloin kun ei hymyillytä yhtään

Helleaallot kuuluvat normaaliin elämään useimmissa osissa maailmaa. Niistä ei tarvitse, eikä toinne huolehtia liikaa, kunhan muistaa maalaisjärjen: Nuorisoa lainatakseni kannattaa “chillailla ja ottaa iisisti” sekä välttää kaikenlaisia suuria suunnitelmia ja elämänmuutoksia. Pysy pois auringon paahteesta, suosi siksi kadun varjoista puolta. Pysy ilmastoiduissa sisätiloissa niin paljon kuin mahdollista. Näillä yksinkertaisilla konsteilla voit vähentää helleaallon kielteisiä vaikutuksia mielialaan, psyykeeseen ja eloon muutoinkin.