Ihmismielen johtamisen selkeät vuokaaviot


Koulutuspäivä kaikille esimiehille, joilla on ihmisiä johdettavanaan. Koulutus on suunniteltu erityisesti faktoihin pohjautuvaan rationaalisen orientaation omaaville. Koulutuksessa esitellään selkeitä kaavioita, joiden avulla suurin osa vuorovaikutustilanteista voidaan hoitaa maaliin. (Eli luultavasti koulutus sopii muillekin kuin insinööreille…)

Koulutuksemme nojaa vankkaan psykologiseen tutkimustietoon. Tiedämme, että johtamisen moninaisissa vuorovaikutustilanteissa esiintyy ajoittain sellaisia haasteita, joihin ei välttämättä johtajan intuitioon perustuva toiminta tuota parhaita tuloksia. Näihin tilanteisiin auttaa johtamisen kontekstiin sovellettu psykologinen osaaminen.

Tästä koulutuksesta saat käytännön ratkaisumalleja monenlaisiin johtamistyön haastaviin tilanteisiin. Opit tunnistamaan eri tavoin hankalasti käyttäytyviä henkilöitä. Opit minkätyyliset toimenpiteet ja johtamisen ratkaisut tepsivät parhaiten kehenkin.  Opit miten kohdata erilaisia hankalia persoonia, sekä minkälaiset ratkaisumallit tuottavat parhaat tulokset eri tyyppisissä työyhteisöä kuormittavissa ristiriitatilanteissa.

 

 

Koulutuksessa annetaan ratkaisuja tyypillisiin johtamisen pulmatilanteisiin

Tiesitkö, että johtamistyön haasteet johtuvat tyypillisesti samoista aivojen käyttövirheistä siitä, ettemme osaa tulkita saatuja virhekoodeja oikein:

  • ERROR_INVALID_FUNCTION
    • Yritämme sellaista, joka ei edes ole mahdollista aivoille.
  • ERROR_FILE_NOT_FOUND
    • Oletamme, että kaikilla on samat tiedostot hakemistoissaan.
  • ERROR_TOO_MANY_OPEN_FILES
    • Kuvittelemme, että multitasking on tehokasta.
  • ERROR_ACCESS_DENIED
    • Luulemme, että voimme käsitellä asioita, joita vielä ei voi käsitellä.
  • ERROR_NOT_ENOUGH_MEMORY
    • Emme osaa ottaa huomioon uuden omaksumisen reunaehtoja.
  • ERROR_BAD_ENVIRONMENT
    • Emme osaa ottaa huomioon ympäristötekijöiden rajoituksia ja mahdollisuuksia oikein.
  • ERROR_BAD_FORMAT
    • Emme aina tiedosta, että kaikilla ei ole samaa käyttöjärjestelmää.
  • ERROR_INVALID_ACCESS
    • Käytämme suotta vääriä strategioita, vääriä (sala-)sanoja ja ihmittelemme, kun emme saa yhteyttä.
  • ERROR_INVALID_DATA
    • Meillä voi olla käytössä vanhentunutta tai vioittunutta dataa.
  • ERROR_OUTOFMEMORY
    • Kuormitamme itseämme ja muita niin, että jossakin vaiheessa kapasiteetti ei enää riitä.
  • ERROR_WRITE_PROTECT
    • Emme aina muista, että jotkut toimintamallit ovat niin syvälle juurtuneita, ettei niitä ole helppo muuttaa.
  • ERROR_BAD_UNIT
    • Emme aina tiedosta, mitkä lisälaitteet ovat milloinkin käytettävissä.
  • ERROR_NOT_READY
    • Emme tiedosta, että kaikilla ei ole helo-hetivalmis, toisten systeemien käynnistyminen kestää, ja kestää, ja…
  • ERROR_BAD_COMMAND
    • Oletamme, että sanoilla on kaikille sama merkitys, ja sama seuraus.
  • ERROR_BAD_LENGTH
    • Annamme liian pitkiä ohjeita, emme jaa kokonaisuuksia sopiviin palasiin.
  • ERROR_GEN_FAILURE
    • Joskus laitteet menevät Rikki.
  • ERROR_SHARING_VIOLATION
    • Emme tiedosta, että joku prosessi voi olla jo meneillään toisaalla hyvää vauhtia.
  • ERROR_NOT_SUPPORTED
    • Vaikka pyyntösi ymmärrettiin, sitä ei välttämättä voi juuri nyt toteuttaa.
  • ERROR_REM_NOT_LIST
    • Verkoston osien keskinäiset yhteydet eivät aina toimi asianmukaisesti. Joskus on tarpeen tarkistaa, että vastaanottava laite ei ole varattuna tai suljettuna kokonaan. Joskus yhteydet menevät siihen jamaan, että täytyy ottaa yhteys järjestelmänvalvojaan.
  • ERROR_NETWORK_BUSY
    • Verkosto voi olla yksinkertaisesti vain varattuna.
  • ERROR_DEV_NOT_EXIST
    • Joku osa verkostosta voi olla käytännössä poissa kuvioista, vaikka nimi vielä löytyykin hakemistosta.
  • ERROR_TOO_MANY_CMDS
    • Emme tiedosta, milloin verkostomme ei kykene enää ottamaan vastaan uusia käskyjä.
  • ERROR_ADAP_HDW_ERR
    • Jos verkoston toimiminen edellyttää adaptereita, niin tulee ongelmia jos adapteri puuttuu.
  • ERROR_BAD_NET_RESP
    • Joskus kysymme väärästä paikasta. On hyvä tietää, mitä kannattaa keneltäkin pyytää.
  • ERROR_UNEXP_NET_ERR
    • Joskus asiat vain menevät pieleen, vaikka kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt.
  • ERROR_NO_SPOOL_SPACE
    • Joskus haluaisimme taakoitamme suorittavaa porrasta yli kapasiteetin, mikä ei onnistu.
  • ERROR_NETNAME_DELETED
    • Mitään asiaa ei kannata jättää vain yhdelle käyttäjälle, koska jos käyttäjä poistuu, jäädään tyhjän päälle.
  • ERROR_NETWORK_ACCESS_DENIED
    • Joskus voi olla, että emme pääse verkostoon käsiksi.
  • ERROR_BAD_NET_NAME
    • Joskus emme muista eri verkostojen käyttäjänimiä.
  • ERROR_TOO_MANY_SESS
    • Emme aina tunnista, milloin vuorovaikutuskiintiö on tullut täyteen.
  • ERROR_REQ_NOT_ACCEP
    • Joskus joku laite on voinut saada toisaalta niin paljon yhteyspyyntöjä, ettei meidän yhteyspyyntöön enää kapasiteetti riitä.
  • ERROR_FILE_EXISTS
    • Joskus teemme asioita turhaan kahteen kertaan, emmekä tiedosta, että joku toinenkin on voinut jo aiemmin hoitaa jonkun asian.
  • ERROR_CANNOT_MAKE
    • Joskus yritämme luoda sellaista, mikä ei ole mahdollista.

 

Tämä on uudenlainen koulutus, jossa opetellaan hyödyntämään neurotieteiden anti arkena ja pyhinä, töissä ja vapaalla. Asiat selitetään niin, että ne on helppo ymmärtää.

Koulutukseen osallistujat saavat Raul Soisalon Psykoa johtamista -E kirjan. Lue lisää kirjasta

 

AIKA JA PAIKKA

Koulutuspaikka:
(koulutuspaikan tarpempi osoite ilmoitetaan n. 2 viikkoa ennen koulutusta)

Osallistumismaksu: 590 euroa (+ alv 24 %). Sisältää materiaalin sekä tarjoilun (aamukahvit suolaisella kahvileivällä, erittäin maittava alacarte lounas, iltapäiväkahvit leivoksen kera).

 

KENELLE

Päivä sopii kaikille esimiehille toimialasta ja organisaatiotasosta riippumatta. Se on suunniteltu erityisesti ihmisille, jotka arvostavat selkeitä rationaalisia malleja. Koulutukseen osallistujat saavat apua omien ajatusten ja tapojen päivityksessä ja myös uusien ratkaisumallien ja käytännön toimien opettelussa.

 

MITÄ SAAT

  • Psykologisen tutkimustiedon avulla voimme käyttää erilaisiin ongelmatilanteisiin erilaisia ratkaisuja ja työkaluja. Opettelemme ensin tunnistamaan minkä tyyppisiä ratkaisuja käytämme yleensä, eli millainen on haastavien tilanteiden käyttöteoria tähän mennessä ollut. Tämän jälkeen opettelemme psykologisesti perusteltuja työkaluja ja ratkaisuvaihtoehtoja, jotka sopivat nykyisen käyttöteorian kanssa yhteen.
  • Koulutuksessa käymme läpi myös käytännön caseja ja ratkomme niitä soveltavaa psykologiaa käyttäen.
  • Koulutukseen sisältyy tutkimusnäyttöön perustuvaa teoriaa, mutta pääpaino on kuitenkin käytännön tekemisessä ja oman toiminnan kehittämisessä.
  • Osallistujat saavat runsaan koulutusmateriaalin sähköisenä ml. E-kirjana kouluttajan kirjoittaman loppuunmyydyn kirjan: Psykoa johtamista – johtamisen psykologia

 

KOULUTTAJA

Raul Soisalo

Kouluttajapsykoterapeutti VET, (valvira, kela) kliininen yksilö-, pari- ja perheterapeutti (lapset, nuoret, aikuiset), Kasvatuspsykologi (KM) Suomen Psykologisen Instituutin johtaja vuodesta 2010.

 

OHJELMA

Koulutus toteutetaan valmennustyyppisesti. Kouluttajan keskusteleva tapa esitellä teoriaa, käytännön esimerkit, koulutettavien omat kokemukset ja yhteinen keskustelu luovat koulutuspäivään ainutlaatuisen luottamuksellisen jakamisen ilmapiirin, jossa uudet toimintamallit omaksutaan niin, että niitä uskaltaa omassa työssään myös alkaa käyttää.

Ennen koulutusta lähetämme ennakkokyselyn sähköpostitse jokaiselle valmennukseen osallistujalle. Kyselyn avulla pystymme paremmin kohdentamaan sisältöä palvelemaan osallistujien todellisia tarpeita.

Ohjelma

8.45 Aamukahvia tarjolla halukkaille

9.00 Koulutus alkaa

Esittäytymiset ja käyttöteorioiden nykytilan tarkastelu erilaisissa haastavissa esimiestilanteissa eri toimialoilla

  • Keitä olemme, mistä tulemme ja minne olemme menossa?
  • Millaista se on, kun sujuu mainiosti tai ei suju ollenkaan?
  • Kokemuksia eri toimialojen esimiestyön haastavista tilanteista
  • Mikä on itse kullekin ominainen lähestymiskulma erilaisissa tilanteissa? Ja miksi?
  • Intuitiivisen päätöksenteon ja toiminnan hyödyt ja rajoitteet
  • Järjellä vai tunteella?

10.30 Tauko

Työpaikan haastavat persoonat

  • Jos itse olen joskus haastava, millä tavoin olen haastava? Miksi?
  • Miksi meillä on haastavia persoonia niinkin paljon työelämässä?
  • Miksi on tärkeä tietää onko haastava käyttäytyminen reaktio vai proaktiota (välineellistä, tarkoitushakuista)?
  • Mitä tiedetään eri persoonien tyypillisistä reaktioista ja proaktioista?
  • Mitä tiedetään eri persoonien ydintarpeista?
  • Mikä rooli on emotionaalisella kierroslukumittarilla?
  • Mistä ja millä tavoin erilaiset persoonat menevät kierroslukumittarin keltaiselle ja punaiselle alueelle?
  • Miksi olisi tärkeää pyrkiä pysyttelemään vihreällä alueella ja miten se temppu tehdään?
  • Miksi limbisen järjestelmän override tilanne johtaa lähes aina pattitilanteeseen?

11.45 – 12.30 Lounas

12.30 – 14.00

Haastava persoona vai haastava tilanne 

  • Mistä eri asioista eri persoonat ajautuvat limbisen järjestelmän ansiosta alkeellisiin toimimattomiin strategioihin, vaikka olisivat kuinka järkeviä toisaalla.
  • Eri persoonatyyppien käsittelyä oma persoona huomioiden
  • Miten pääsen ongelmista ratkaisuun erilaisten hankalien tyyppien kanssa?
  • Osallistujien case-esimerkkien työstöä

14.00 Iltapäiväkahvi

Helpotusta haastavimpiinkin haasteisiin

  • Vaatiiko hullujen johtaminen hullua johtamista?
  • Seuraako hullusta johtamisesta hulluja johdettavia?
  • Mitä eri interventioita meillä ylipäänsä on?
  • Mitä interventioita kannattaa kokeilla kehenkin? Mitä ei missään nimessä kannata kokeilla suotta kokeilla?
  • Puheeksi ottaminen, direktio-oikeuden käytön psykologisia kikkoja, heittäytymisen vs. määrätietoisuuden mahdollisuudet.
  • Kuuluuko, kuuntelen? Vai kuuntelenko?
  • Esimerkkien ja keskustelun avulla etsimme vastauksia esimerkein: Miten toimia kenenkin kanssa näissä ja näissä tilanteissa, näissä ja näissä olosuhteissa? Ja miksi?

15.45 Loppukeskustelu

16.00 Koulutus päättyy

 

Ilmoittautumislomake - Johtaminen

Ilmoittaudu koulutukseen:

Peruutusehdot:

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Ilmoittaudu koulutukseen: