NEPSY-ohjauksen perusteet 1 – 3 op (Mini-NEPSY koulutuskokonaisuus)
Kohderyhmä:
Koulutus räätälöidään tilaajan tarpeita vastaavaksi. Tämä koulutus soveltuu esimerkiksi perusopetuksen, nuorisopalvelujen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Koulutus sopii myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, jotka haluavat päivittää tietojaan neuropsykiatrisista häiriöistä ja lisätä taitojaan neuropsykiatrisesti oireilevien asiakkaiden ratkaisu- ja voimavarasuuntautuneessa kohtaamisessa.
Koulutus on suunniteltu kasvatus- ja opetusalan, sosiaali- ja terveysalan (erityisesti lastensuojelun) sekä kolmannen sektorin ohjauksellista asiakastyötä tekevälle ammattihenkilöstölle.
Aihe:
Koulutuksessa läpikäydään neuropsykiatristen häiriöiden kirjoa, sekä ratkaisukeskeisiä toimintatapoja siltä osin, kuin niiden käyttökelpoisuudesta on olemassa tutkimusnäyttöä neuropsykiatrisesti oireilevien asiakkaiden ohjauksessa, sekä sellaisten ryhmien ohjaamisessa, joissa on neuropsykiatrisesti oireilevien lisäksi muitakin.
Koska voimassaolevissa hoitosuosituksissa ratkaisukeskeisten menetelmien vaikuttavuuden näyttö on niukahkoa, opiskellaan koulutuksessa myös kognitiivisia ja systeemisiä työtapoja, joiden toimivuudesta ja vaikuttavuudesta löytyy vahvempaa tutkimusnäyttöä. Positiivisen psykologian ideoita opiskellaan siten, kuin ne esiintyvät kognitiivisen psykoterapian viitekehyksessä, sillä ainoastaan tälle löytyy tutkimusnäyttöä.
Nepsy-ohjauksen perusteet 1,5 – 3 op
Mini-NEPSY
Koulutus on mahdollista järjestää 1,5 – 3 op laajuisina korkeakoulutason opintoina siten, että lähiopetusta on yhdestä kolmeen lähiopetuspäivää/ jotka voivat toteutua myös puolikkaina koulutuspäivinä 3-4 oppituntia kerrallaan. Tässä lähdetään aina liikkeelle tilaajan tarpeista ja toiveista. Lisäksi koulutukseen on mahdollista lisätä lähiopetusta korvaavia verkko-opiskelupäiviä, joihin liittyvä opiskeluoikeus on voimassa sovitusti 3-8 kuukauden ajan. Lisäksi opiskelua tehostetaan välitehtävillä ja kirjallisuuteen perehtymisellä. Näin koulutuskokonaisuudesta on tilaajan tarpeista riippuen mahdollista rakentaa monipuolisempi, osallistujia yksilöllisemmin huomioiva ja näin paremmin osallistujien ammatillista kehittymistä tukeva prosessi.
Hyväksyntä
Suomen Psykologisen Instituutin koulutukset nauttivat erityistä arvostusta sekä laajasti työelämässä että koulutusjärjestelmässä. Paitsi, että meillä voi suorittaa yliopisto-opintoja, esimerkiksi psykologian perus- ja aineopintoja, on meidän koulutuksemme tähän asti hyväksi luettu sellaisenaan osaksi lukuisia eri koulutusohjelmia ja tutkintoja kaikilla korkeakouluasteilla.
Ainoana koulutusorganisaationa Suomessa voimme tarjota koulutusta, joka tunnustetaan paitsi yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, myös ammatillisissa 2. asteen koulutuksissa.
Lähiopiskelupäivien sisältö
1. Lähipäivä
- Neuropsykiatristen häiriöiden kirjo ja häiriön merkitys käytännössä
- Oikeanlainen tukeminen vs. vääränlainen ongelmia ylläpitävä tukeminen
- Asiakaskeskeisyyden dilemma ja ratkaisut siihen: tilauksen kuulemisesta tarpeellisen ja vain tarpeellisen toimittamiseen, joka on useimmiten aivan muuta kuin kuultu asiakkaan tilaus. Tämä on edellytys, jotta voidaan toteuttaa 2. lähipäivän kohta 4.
2. Lähipäivä
- NEPSY-valmentamisesta NEPSY-ohjaukseen ja terapiaan
- Oman henkilökohtaisen ohjausidentiteetin elementit
- NEPSY-kuntoutus ja työn etiikka
- Kuntouttava työote osana kaikkea omaa työtä: tarpeellisesta ohjaajasta tarpeettomaksi
- Ohjaus, neuvonta ja tiedonjako vs. valmennus ja (psyko-)terapia: mitä teemme vs. mitä luulemme tekevämme.
3. Lähipäivä
- NEPSY-ohjauksen (eli valmentamisella päästään tiettyyn pisteeseen, mutta ohjauksella päästään vielä siitäkin eteenpäin) toimivia ja suositusten mukaisia käytänteitä
- Vuorovaikutusvälineitä lasten ja nuorten sekä perheiden kanssa työskentelyyn
- Perheeseen ja systeemiin kohdistuvat NEPSY -interventiot
Koulutusprosessin välitehtävät
Välitehtävä ennen 1. lähipäivää:
Kirjoita yhteensä vähintään 1 ja enintään 3 sivua oheisista aiheista:
- ”Minkälaisia neuropsykiatrisesti oirelevia kohtaat työssäsi?
- Mitä muita neuropsykiatrisia haasteita tiedät entuudestaan?
- Mitkä ovat ne konkreettiset haasteet, joihin toivoisit tältä koulutukselta apua?”
Välitehtävä ennen 2. lähipäivää:
Kirjoita yhteensä vähintään 1 ja enintään 3 sivua oheisista aiheista:
- ”Tutki omaa/kollegan työskentelyä erikseen sovittavalla tavalla ja tunnista minkä verran siinä on selkeästi tunnistettavia elementtejä seuraavista työotteista: Ohjaus, neuvonta ja tiedonjako vs. valmennus ja (psyko-)terapia.
- Pohdi oliko se mitä tuli tehtyä missä määrin samanlaista/ erilaista kuin se mitä oli aikeena tehdä/ mitä luuli tekevänsä.
- Mitkä puheenvuorot/ toimintatavat olivat sellaisia, joissa oli olemassa väärinymmärryksen riski neuropsykiatrisesti oirelevalle/ tai jossa se mitä työntekijä teki tai jätti tekemättä ei selkeästikään ajanut ”
Välitehtävä ennen 3. lähipäivää:
Kirjoita yhteensä vähintään 1 ja enintään 3 sivua oheisista aiheista:
- ”Mitkä ovat ne työtapasi, joita käytät mielelläsi ja joissa on huomioitu neuropsykiatrisesti oireilevan tapa hahmottaa maailmaa?
- Mitkä ovat ne työtapasi, joita käytät, mutta joissa on olemassa väärinymmärryksen riski tai jotka eivät oikein aina toimi, mikäli asiakkaana on neuropsykiatrisesti
- Mikä oli kohdassa b mainitsemiesi työtapojen tarkoitus? Mihin sillä pyrittiin ja miksi? Onko ajoitus ja annostelu sopiva? Onko asia tärkeä? Onko muita vaihtoehtoja?
- Jos kohdassa c esittämäsi tavoite on perusteltu, pohdi mikä olisi joku muu tapa päästä samaan tavoitteeseen niin, että neuropsykiatrisesti oireilevan asiakkaan realiteetit tulisivat huomioiduiksi.”
Kouluttajat
Mini-nepsy koulutuksen vastuukouluttajina toimivat mm.
Kouluttajapsykoterapeutti (VET), kasvatuspsykologi, kliininen pari- perhe- ja yksilöpsykoterapeutti (kela- ja valvirapätevyys yksilö-, pari- ja perheterapiassa: lapset, nuoret, aikuiset), neuropsykiatrian, kriisi- ja traumapsykologian kliinisen kouluttajan erityispätevyys, Työnohjaaja (STOry), PD Integrative psychotherapy
Hinnoittelu
Lähiopetuksen toimiva ryhmäkokomaksimi on 24 osallistujaa, jolloin alla olevassa tarjouksessa on laskettu lähiopetuspäivien ryhmäkooksi enintään 24 opiskelijaa. Alla olevassa tarjouksessa mainitut verkkokoulutuspäivät ovat vuorovaikutteisia sekä interaktiivisia ja ne vastaavat laadullisesti lähiopetuspäivää vähintään 90%.
Suosittelemme vähintään seuraavia vaihtoehtoja:
Versio 1
3 lähiopetuspäivää osallistujakohtainen hinta 420€ (ryhmäkoko 16-24 opiskelijaa)
Versio 2
2 lähiopetuspäivää + 1 verkkokoulutuspäivä 24/7 oman aikataulun mukaan 390€ (ryhmäkoko 16-24 opiskelijaa)
Versio 3
1 lähiopetuspäivä + 2 verkkokoulutuspäivää 24/7 oman aikataulun mukaan 290€ (ryhmäkoko 16-24 opiskelijaa)
Tilauskoulutusten hintaan ei sisälly tila- tai tarjoilukustannuksia, vaan oletusarvoisesti koulutus toteutetaan tilaajaorganisaation omissa tiloissa.
LISÄTIETOJA:
Lisätiedot Suomen Psykologinen Instituutti asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@psyk.pro tai numeroon 010 2310 333
Asiakaspalvelu/ Mari Laine