Toiminnalliset riippuvuudet – Koukussa vai verkossa?
Rahapeliriippuvuus on internetin myötä yleistynyt. Entä milloin on kyseessä haitallinen nettiriippuvuus? Miten määritellään lapsen tai nuoren tietokonepeliriippuvuus?
Uusi paradigma riippuvuussairauksiin -koulutuksessa opiskellaan näyttöön perustuvia menetelmiä, joilla useimpia toiminnallisia riippuvuuksia voidaan arvioida ja hoitaa.
Miten eri tahot: perusterveydenhuolto, koulu, koti ja laajemmin koko yhteiskunta voivat auttaa ongelman ennaltaehkäisemisessä?
Kenelle?
Lasten, nuorten ja aikuisten parissa työskentelevät psykososiaalisen ohjauksen ja neuvonnan, kasvatusalan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. Koulutus sopii myös henkilöille, joiden lähipiiriin kuuluu riippuvaisesti oireilevia henkilöitä.
Ohjelma:
- Salakavalasti kehittyvä ongelma, joka voi olla vaikea myöntää
- Nettiriippuvuuden alalajit
- Tietokonepeliriippuvuuden päätyypit
- Internetpohjaiset rahapeliriippuvuudet
- Kun millään muulla ei ole enää väliä
- Suhteeton ongelma vai ongelma joka johtuu suhteettomuuden kokemuksesta
- Strukturoidut arviointi- ja itsearviointimenetelmät
- Näyttöön perustuvia hoitomenetelmiä
- Miten ennaltaehkäistä toiminnallisen (tai kemiallisen) riippuvuuden kehittyminen
Kouluttaja:
Kouluttajapsykoterapeutti (VET), kasvatuspsykologi, kliininen pari- perhe- ja yksilöpsykoterapeutti (kela- ja valvirapätevyys yksilö-, pari- ja perheterapiassa: lapset, nuoret, aikuiset), neuropsykiatrian, kriisi- ja traumapsykologian kliinisen kouluttajan erityispätevyys, Työnohjaaja (STOry), PD Integrative psychotherapy
Lisätiedot Suomen Psykologinen Instituutti asiakaspalveluun asiakaspalvelu@psyk.pro tai numeroon 010 2310 333