Muistihoitaja/ Koordinaattori Koulutus 30 op.
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, jotka päivittäisessä työssään kohtaavat muistisairaita ja heidän läheisiään. Koulutus antaa valmiudet toimia muistipoliklinikan lääkärin työparina, vaativissa muistihoitajan/ -neuvojan/ -koordinaattorin tehtävissä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja yksityisen sektorin palveluksessa.
Suomen Psykologinen Instituutti on järjestänyt jo yli 10 vuotta suosittua yhden vuoden kestävää 30 op muistihoitajan/muistineuvojan koulutusta. Nyt koulutus on tuotu verkkokoulutukseksi blended learning -oppimiskokemukseksi.
Koulutuksen keskeisenä lähtökohtana on potilaan ja hänen perheensä kunnioittaminen ja arvostaminen sekä muistisairaan oikeuksien kunnioittaminen. Koulutus pohjaa näyttöön perustuviin psykososiaalisiin hoitomenetelmiin ja psykoterapeuttiseen ajatteluun. Taustaviitekehyksiä ovat gerontologia, psykologia, psykoterapia, neurologia ja yleislääketiede.
Kohderyhmä
Muistihoitajan koulutus on tarkoitettu antamaan lisäpätevyyden muistihoitajan tehtäviin sosiaali- tai terveydenhuollon peruskoulutuksen suorittaneille henkilöille (geronomi, sosionomi, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, lähihoitaja). Koulutus antaa valmiudet toimia muistipoliklinikan lääkärin työparina sekä vaativissa muistihoitajan tai muistineuvojan tehtävissä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja yksityisen sektorin palveluksessa.
Tavoite
Koulutuksen keskeisenä arvona on potilaan ja hänen perheensä kunnioittaminen ja arvostaminen sekä muistisairaan oikeuksien kunnioittaminen ja psykososiaalisten hoitomenetelmien sekä psykoterapeuttisen asenteen suosiminen. Taustaviitekehyksiä ovat gerontologia, psykologia, psykoterapia, neurologia ja yleislääketiede. Muistihoitajalla on valmistuttuaan laajat tiedot eri muistisairauksista, niiden vaikutusmekanismeista ja hoitomuodoista sekä diagnostisista arviointityökaluista ja -menetelmistä. Muistihoitaja osaa toimia muistisairaiden ja heidän omaistensa/läheistensä ammatillisena tukena kaikissa sairauden vaiheissa. Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon muistiliiton suositukset sekä opetushallituksen vahvistamat opetussuunnitelman perusteet dementiahoidon erikoistumiskoulutukselle.
Sisältö
1. Kognitiiviset, psykoemotionaaliset ja sosiaaliset prosessit elämänkaaressa
2. Muistisairaudet – syyt ja seuraukset
3. Laadukas ammatillinen vuorovaikutus
4. Tutkimus- ja arviointimenetelmien lisäpätevyyskoulutus
5. Muistisairaan kuntouttavan hoitotyön sertifikaatti
1. Kognitiiviset, psykoemotionaaliset ja sosiaaliset prosessit elämänkaaressa
Ihmisen elämänmittainen psyykkinen kasvu ja kehitys
Aivojen rakenne ja toiminta
Aivoterveys ja suojaavat tekijät
Lähiopetus:
Muisti, sen osa-alueet ja kerroksellisuus
Muistin normaali toiminta, kuormittumistilanteet ja toiminnalliset muistivaikeudet
Vanhus- ja vammaistyön etiikka
Iäkkäiden hyvän hoidon valtakunnalliset suositukset
2. Muistisairaudet – syyt ja seuraukset
Työikäisen muistisairaudet
Yleisimmät muistisairaudet ikääntyvillä
Harvinaisemmat muistisairaudet ja niiden erityiskysymykset Lähiopetus:
Diagnostinen prosessi ja hoitoketju
Muistisairaan ja hänen omaistensa palveluohjaus ja -neuvonta
Muistisairaanhoitoa ohjaavat suositukset
Muistisairaan hyvän hoidon kriteerit eri vaiheissa
Muistisairauden psyykkiset haasteet
Muistisairaus koko perheen näkökulmasta
Muistisairauden vaikutukset perheen vuorovaikutukseen
Omaishoitajuus
Kuoleman kohtaaminen
3. Laadukas ammatillinen vuorovaikutus
Ymmärtävä kohtaaminen
Vammaistyön psykologinen työkalupakki
Lähiopetus:
Kunnioittava ja hoitava kirjaaminen
Yhteistyö sairastuneen perheen ja läheisten kanssa
Ryhmä ja yksilöohjaus- ja neuvontatyön menetelmäkoulutus
Psyykkisen kriisin kohtaaminen
Väkivallan preventio
Nonverbaalinen yhteys toiseen
Työyhteisön vuorovaikutus- ja viestintä sekä työssä jaksaminen
Saattohoito, surutyö ja siinä tukeminen
Asiantuntijan käyttöteoria ja sen jatkuva reflektointi ja kehittäminen
4. Muistisairauksien tutkimus- ja arviointimenetelmien lisäpätevyyskoulutus
Laadukas tutkimus- ja arviointiprosessi
Arvioinnin funktiosta mitattaviin variaabeleihin ja niiden analyysiin
Potilaan etu erilaisissa tutkimus- ja arviointiprosessissa
Lähiopetus:
Kognitiiviset tehtäväsarjat: Cerad ja Moca
Toimintakykymittarit (GDS/FAST, C lk)
Psyykkisen statuksen mittarit
Psyykkisten oireiden arviointi- ja seurantamittarit (CMAI, MÅDRS, GDS, BAI, Cornell)
Strukturoidut haastattelumenetelmät (ADCS/ADL, Muistikyselyt, NPI)
Muita välineitä: TMT, ERT, Itsearviointivälineet
5. Muistisairaan kuntouttavan hoitotyön sertifikaatti
Muistisairaan laadukas ja monipuolinen kuntoutus ja kuntouttava hoito
Mielekäs arki – mielekäs elämä muistisairauden eri vaiheissa
Muistisairauksien hyvät hoitokäytännöt
Käytösoireita ymmärtävä ja kunnioittava työote
Haasteellisen käytöksen lääkkeetön hoito
Psykoterapeuttiset lähestymistavat muistisairauksiin
Toimijuuden tukeminen ja elämän mielekkyyden säilyttäminen
Ravitsemus ja liikunta muistisairauden hoidossa
Muistisairauksien lääkehoidon ja lääkkeettömän hoidon erityiskysymykset
Kuntoutumista edistävä toimintaympäristö ja kuntouttava työote etenevien muistisairauksien kaikissa hoidon vaiheissa
Saat myös lisätietoja asiakaspalvelusta p. 010 2310 333 email: asiakaspalvelu@psyk.pro