Sosiaali- ja terveysalan työturvallisuuskoulutus


  • Koska ihmiset ovat mittaamattoman arvokkaita ja tärkeitä, ihmisistä lopulta voi vain välittää.
  • Arvostavassa ja turvallisessa ilmapiirissä kaikki väkivalta on täysin turhaa.
  • Voimme työntekijänä, asiakkaina tai joskus jopa ulkopuolisena ja täysin sivullisena joutua yllättävään väkivaltaiseen vuorovaikutustilanteeseen.
  • Kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään uhkaavia kohtaamisia tai kokemaan turvattomuuden tunteita työssä tai koulussa, asioidessaan jossakin, ulkona liikkuessaan, kotonaan eikä missään.
  • Vaikka elämää ja sen yllätyksellisyyttä ei voi hallita, on hyödyllistä tehdä se mikä on mahdollista.
  • Voimme tehdä asioita, joilla yli puolet uhkaavista kohtaamisista ennaltaehkäistään kokonaan.
  • Voimme tehdä asioita, joilla ehkäistään tilanteiden kärjistymisestä johtuvat väkivaltaiset kohtaamiset paljon ennen kuin tilanne edes muuttuu uhkaavaksi.
  • Jos jätämme tekemättä asiat, mitkä olisi mahdollista tehdä, emme välitä silloin tarpeeksi edes itsestämme.

Väkivallan preventio on ennen kaikkea asenne, jonka myötä

  • Tunnistamme, mitkä asiat on mahdollista tehdä väkivallan ehkäisemiseksi.
  • Tiedämme, mitkä asiat kannattaa tehdä väkivallan vähentämiseksi.
  • Tunnemme sydämessämme asiat, jotka on pakko tehdä väkivallan hallitsemiseksi.
  • Osaamme toimia siten, ettemme vahingossakaan edistä väkivaltaa tai turvattomuutta.
  • Haluamme itsellemme, asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle jaetun kokemuksen: olemme turvassa, meistä pidetään huolta, meistä välitetään, olemme arvokkaita ja tärkeitä.
  • Viestimme selkeästi, että väkivalta on siksi tarpeetonta ja aina ehdottoman kiellettyä sekä vaihtoehdoista huonoin silloinkin, kun tuntuu, ettei muuta ole jäljellä.

Väkivallan preventio mahdollistaa

  • Turvallisuus lisääntyy ja turvattomuuden tunne vähenee.
  • Sekä työntekijät että asiakkaat huomaavat, että joku välittää.
  • Kaikki huomaavat, että olemme ihmisinä tärkeitä ja arvokkaita.
  • Työhyvinvointi ja ilmapiiri tykkää
  • Asiakkaat tykkää – ja koettu palvelun laatu paranee
  • Jopa huonosti käyttäytyvä asiakas saa kokemuksen, että hän tulee kohdatuksi ja ymmärretyksi.

Koulutuksemme tavoitteena on auttaa osallistujia tavoittamaan kaikkea tätä antamalla käytännön neuvoja ja ohjeita, miten näihin tilanteisiin voi varautua entistä paremmin, ja miten toimia oikein ja turvallisesti silloin kun tilanne on ns. päällä.

Paikka ja aika:

Saatavana tilauskoulutuksena.

Koulutuksen sisältö (7 tuntia):

  • Aggressiivisen asiakkaan / omaisen kohtaaminen
  • Mielenterveys- ja päihdeongelmat turvallisuuden arjessa
  • Psyykkinen työturvallisuus ja sen edistäminen
  • Traumatisoituminen, sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus
  • Laatu, turvallisuus ja riskienhallinta
  • Yleisohjeet, työpaikan kalustus, huonejärjestys ja siisteys, henkilökohtainen suojautuminen jne.

Yhteistoiminta, vastuut ja yhteistyö
Koulutuksessa jaetaan osallistujille runsaasti aiheeseen liittyvää materiaalia

Kouluttaja:

RAUL SOISALO p. 010 2310 330
raul.soisalo@psyk.fi
vaativan erityistason psykoterapeutti, psykoterapiakouluttaja ja -tutkija

Raul Soisalo on kirjoittanut vuonna 2011 julkaistun VÄKIVALLAN PREVENTIO -kirjan, joka on alan laajin ja monipuolisin suomenkielinen käsikirja (222 sivua) aiheesta.

Hinta

7 tunnin koulutus (sis. Väkivallan preventio-kirjan, luentomateriaalin ja kahvin/teen (Huom! Lounas omakustanteinen.

Koulutuksen hinta 145€

Koulutus on saatavana myös tarpeen ja toivomuksen mukaan työyhteisön tilauskoulutuksena, joka voi olla kestoltaan 4-8 tuntia.

Ilmoittautuminen ja lisätietoa

Asiakaspalvelu
toimisto@psyk.fi tai täyttämällä sähköinen ilmoittautumislomakkeemme

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutuksen alkua.
Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % tilaisuuden hinnasta.
Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Koulutuspaikan voi myös luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle ilmoittamalla uuden osallistujan nimen.

Ilmoittaudu

  • Laskun saajan tiedot